Definisi Nilai
Menurut Nik Hassan
Basri (2007), nilai dapat didefinisikan sebagai
segala perbuatan, perlakuan
atau tindakan yang bermutu, berdarjat,
bertaraf atau elok yang harus dijadikan
contoh dan teladan.
Nilai berfungsi untuk:
(i) Menanam semangat cintakan nilai-nilai suci
dalam Islam
(ii) Menghormati kebaikan dan membenci
keburukan
(iii) Menghapuskan sikap yang negatif dalam
menjalankan tugas-tugas
(iv) Menghasilkan perkhidmatan yang bermutu
(v) Melatih diri dengan disiplin
(vi) Menjalankan amanah dengan dedikasi
Kepentingan nilai murni dalam kehidupan
(i) mewujudkan masyarakat berbilang kaum yang harmoni
(i) mewujudkan masyarakat yang memiliki
semangat kejiranan yang tinggi
(ii) mewujudkan masyarakat yang tinggi
nilai budi
(iii) mengukuhkan perpaduan dalam kalangan
masyarakat
(iv) mengangkat citra masyarakat yang
memiliki nilai murni yang tinggi di mata dunia
(v) masyarakat menjadi lebih
bertanggungjawab terhadap orang lain
(vi) masyarakat lebih berintegriti dalam
melaksanakan tugas yang diamanahkan
(vii) kes jenayah yang berlaku dalam
masyarakat dapat dikurangkan kerana sikap prihatin yang wujud dalam masyarakat
(viii) kerajaan dapat merangka pelbagai
program untuk membangunkan negara kerana masyarakat memiliki semangat patriotik
yang tinggi
(ix) masyarakat yang penyayang dapat
dilahirkan
(x) hubungan kekeluargaan menjadi utuh
kerana ahli keluarga saling menghormati
RASIONAL NILAI-NILAI MURNI
DALAM PENDIDIKAN.
Ø Pada bulan Mei 1969, rusuhan kaum berlaku dalam sejarah negara. Ini
menunjukkan kerapuhan perpaduan dalam negara kita.
Ø Masyarakat kita tiada semangat muhibbah yang dapat menyatukan setiap
kaum.
Ø Penularan pelbagai jenis penyakit kerohanian, akhlak, sosial dalam
kalangan masyarakat menggalakkan pihak yang berkenaan memberi perhatian yang
lebih isu nilai murni dalam pendidikan.
Ø Kementerian Pendidikan Malaysia telah melaksanakan strategi penerapan
nilai-nilai murni secara komprehensif dimana:
“Nilai-nilai murni akan
disisipkan melalui kesemua mata pelajaran dan akan diperkukuhkan melalui
kegiatan-kegiatan ko-kurikulum, formal dan tidak formal, di dalam dan di luar
bilik darjah, akan digunakan sepenuhnya dengan cara bersepadu untuk memastikan
penerapan nilai-nilai murni akan berhasil dan berkesan.”
STRATEGI PENERAPAN NILAI MURNI
Ø Penerapan nilai murni berlaku secara bersahaja dan tidak langsung.
Strategi penerapan nilai secara yang tidak boleh diajar secara formal seperti
mata pelajaran lain. Ini merupakan satu penghayatan dan pengusahaan secara
beramal bukan sekadar peringatan atau penghafalan.
Ø Penerapan nilai murni berlaku melalui strategi yang mempunyai kaitan
langsung dengan isi pelajaran. Fakta-fakta sejarah dan cerita-cerita dalam mata
pelajaran sastera umpamanya akan dapat dibincangkan melalui isu-isu yang dapat
dikaitkan secara langsung dengan unsur nilai yang dipegang oleh pelajar atau
nilai sejagat tertentu.
PENGERTIAN MODAL INSAN
Modal insan bukanlah satu perkara baru. Jika dikaji
berapakah umur modal insan ini? Ia sama seperti umur Nabi Adam a.s. Ia
bukanlah suatu yang baru dicipta oleh orang tertentu kerana sejak zaman Nabi
Adam a.s lagi Allah telah menekankan peri pentingnya modal insan (Aidit, 2008).
Terdapat pelbagai definisi yang ditulis oleh para
cendekiawan dalam menerangkan maksud modal insan. Menurut satu petikan di dalam
Buku Rasmi Tahunan Malaysia 2006 oleh Jabatan Penerangan Malaysia, modal insan
merupakan individu yang berilmu, berkeyakinan, mempunyai nilai murni dan moral
yang tinggi, beretika, berbudi pekerti, bersopan-santun, berdisiplin, dinamik,
inovatif, kreatif, sihat, bersemangat patriotik, adil, progresif, cekal dan
berdaya saing.
Modal insan juga adalah merujuk kepada insan, iaitu
ciptaan Allah s.w.t yang merupakan gabungan empat unsur iaitu roh, jasad, akal
dan emosi. Keempat-empat unsur ini perlu di jaga, di bentuk dan dikekalkan
untuk melahirkan modal insan yang sempurna (Aidit, 2008).
Selain itu, modal insan merupakan aset yang boleh di
suntik nilai tambahnya, ditingkatkan nilai inteleknya serta diperkaya modal
budayanya (Petikan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010).
Manakala modal menurut Kamus Dewan ialah wang atau harta
benda yang dipergunakan sebagai pangkal atau pokok untuk berniaga atau sesuatu
yang digunakan untuk mendapatkan atau mencapai sesuatu yang lain. Bagi insan
atau manusia pula ditakrifkan sebagai makhluk yang mempunyai akal budi atau
boleeh berfikir dan mempunyai daya upaya. Berdasarkan penjelasan Kamus Dewan,
modal insan merujuk kepada harta yang ada pada diri manusia, iaitu akal budinya
dan dengannya manusia dapat mencapai sesuatu yang lain. Akal merujuk kepada
fikiran atau kebolehan manusia untuk berfikir dan mencapai ilmu, manakala budi
pula merujuk kepada keupayaan manusia untuk diri dan menuju ke arah matlamat
modal insan yang lebih baik.
Selain itu, istilah insan (ins, nas, unas) ialah
istilah al-Quran dan istilah ini merujuk kepada manusia yang menyeluruh dan
sepadu. Kata insan diambil dari kata uns yang bererti jinak, harmoni dan
tampak, atau kata nasiya yang bererti lupa, atau kata nasa-yanusu yang
bermakna bergoncang. Walaupun terdapat sisi pandangan yang berbeza mengenai
asal makna insan, yang penting menurut M. Quraish Shihab: “Kata insan,
digunakan dalam al-Quran untuk menunjukkan kepada manusia dengan
keseluruhannya, jiwa dan raga ”.
Manakala modal insan dalam perspektif Islam ialah
bagaimana potensi insan seperti akal, hati dan jasmani dijadikan sumber
kekuatan mengurus diri dan mengurus sistem. Kekayaan sumber-sumber ciptaan
Allah dalam sistem memerlukan pengurusan yang baik dan bijaksana. Allah
menghubungkan ciptaanya yang berupa sumber-sumber yang mempunyai nilai tinggi
sebagai rahmah yang perlu diuruskan sebagai amanah. Allah S.W.T menunjukkan
menerusi al-Quran dan mengambil contoh binaan peribadi Rasulullah S.A.W sebagai
modal insan yang terbaik supaya apabila peribadinya terbangun dengan baik,
faktor jujur, amanah, ikhlas, adil dan saksama akan menjadi neraca pengurusan.
KEPENTINGAN
MODAL INSAN
1. Meningkatkan
keupayaan pengetahuan dan inovasi negara serta memupuk “minda kelas pertama”.
· Masyarakat
yang berpengetahuan, mampu berdaya saing, berbudaya kerja cemerlang dan
kekuatan moral.
2. Menjadi negara berdaya saing dan berdaya maju
· Tenaga
muda merupakan golongan yang mempunyai potensi yang amat bernilai untuk
dibangunkan. Golongan ini boleh dijadikan benteng harapan untuk maju ke hadapan
dan sebagai sumber penting bagi membentuk zaman dan kemajuan.
3. Indikator
atau petunjuk penting dalam pembangunan sesebuah negara
· Kita
perlu sedar dalam menghadapi cabaran globalisasi, rakyat terutamanya generasi
muda perlu bijak mengadun antara nilai tradisional dan kontemporari dalam
usaha memajukan negara dan martabat
bangsa.
4. Menjana
kemajuan dalam semua bidang dan mampu menempa kemajuan dan perubahan.
· Sistem
pendidikan yang ditawarkan amat gagah cuba melakukan tranformasi total atau
perubahan yang menyeluruh terhadap cara dan gaya hidup, resam, budaya, dominasi
ekonomi dan kewangan, perkembangan ilmu dan pendidikan, teknologi maklumat,
media cetak dan eletronik terhadap umat manusia.
· Penekanan kepada budaya pembelajaran dalam kalangan orang Melayu untuk perjalanan menuju
wawasan 2020.
KEPENTINGAN MODAL INSAN DALAM PENDIDIKAN
Menurut Abu Bakar dan Ikhsan (2003), pendidikan memainkan
peranan utama dalam mengembangkan potensi individu. Setiap potensi individu
boleh berkembang ke tahap cemerlang jika diberi peluang secukupnya. Pendidikan
mampu melahirkan individu berilmu, mulia, berbudi pekerti yang tinggi, sopan,
bertanggungjawab, berketerampilan dan sebagainya yang secara umumnya bersifat
positif. Pertumbuhan dan perkembangan yang berlaku ke atas individu lahir hasil
daripada proses pendidikan melibatkan intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Dalam usaha kerajaan untuk memperkasakan modal insan di
negara ini, aspek pendidikan dan latihan merupakan asas kejayaan ke arah
pembangunan modal insan yang cemerlang. Menurut Aidit (2008), pelaburan dari
aspek pendidikan dan latihan merupakan pelaburan yang amat penting terhadap
sumber manusia. Ini adalah kerana seseorang manusia tidak akan dapat
menggunakan potensi yang ada pada dirinya dengan semaksimum mungkin sekiranya
ia tidak digilap dan diberi pendedahan sewajarnya. Melalui pendidikan dan
latihan, bukan sahaja potensi yang ada pada diri seseorang dapat dibangunkan
bahkan pengetahuan dan kemahiran-kemahiran lain juga dapat diserapkan secara
tidak langsung.
Kepentingan pendidikan dalam pembangunan modal insan
turut juga di ulas oleh Prof. Madya Dr. Hailani Muji Tahir (2008). Menurut
beliau, pembangunan modal insan dapat dicapai melalui aspek pendidikan dan
tarbiyyah. Pendidikan bermakna memberikan ilmu secara formal, manakala
tarbiyyah adalah pendidikan tidak formal (informal) namun
berkesinambungan sifatnya. Pendidikan secara formal adalah bentuk pendidikan
yang ditawarkan samada oleh pihak kerajaan atau swasta seperti pendidikan awal
di Tadika Asuhan Kanak-kanak (TASKA), Sekolah Rendah Kebangsaan (SRK), Sekolah
Menengah Kebangsaan (SMK) dan Institusi-institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA)
dan Swasta (IPTS).
Di samping itu, agensi-agensi seperti Majlis Amanah
Rakyat (MARA) yang menawarkan kursus-kursus kemahiran turut tergolong dalam
konteks pendidikan secara formal. Bagi pendidikan tidak formal (informal),
ianya merupakan satu proses pembelajaran yang boleh diperolehi dalam kehidupan
seharian. Misalnya proses pendidikan oleh ibubapa di rumah kepada anak-anak,
program gotong-royong di dalam masyarakat, aktiviti sukan dan rekriasi bersama
rakan taulan, bekerja di dalam organisasi dan sebagainya lagi. Gabungan antara
pendidikan formal dan tidak formal ini akan mampu untuk melahirkan modal insan
yang bukan sahaja cemerlang dari segi pengetahuan dan ilmu tetapi juga
mempunyai sikap dan sahsiah yang mulia.
Selain daripada konsep pendidikan formal dan pendidikan
tidak formal, latihan juga tergolong dalam kategori pendidikan. Konsep latihan
amat popular dalam program-program pembangunan modal insan di organisasi.
Menurut Mondy (2008), latihan adalah jantung kepada usaha organisasi untuk
meningkatkan daya saing pekerja dan peningkatan pembangunan organisasi.
Manakala menurut Aziz (2004), latihan adalah usaha berterusan untuk
meningkatkan kemahiran pekerja dan menumpukan perhatian kepada aspek-aspek yang
berkaitan dengan persekitaran kerja untuk faedah bersama, pekerja dan
organisasi.
Berdasarkan pendapat oleh tokoh-tokoh ilmuan di atas,
dapat disimpulkan bahawa pentingnya aspek pendidikan untuk membangunkan
seseorang manusia. Benarlah satu Hadis Rasulullah s.a.w yang menekankan tentang
kepentingan pendidikan untuk membangunkan modal insan, “Sesiapa yang ingin
mencapai dunia, maka hendaklah mempunyai ilmu dan sesiapa yang ingin mencapai
akhirat maka hendaklah juga mempunyai ilmu dan sesiapa yang menghendaki kedua-duanya
sekali juga perlulah mempunyai ilmu”. Menurut Sabri (2008), program pendidikan
akan memberikan penekanan tentang peningkatan ilmu dan kemahiran, perubahan
sikap dan sahsiah serta pelaksanaan amalah secara efektif dan berterusan.
Dengan adanya ilmu akan lahirlah sikap positif, emosi yang stabil dan
seterusnya terbentuklah amalah istiqamah (usaha berterusan) yang efektif
dalam kalangan individu.
Kesimpulan
Pendidikan adalah pelaburan yang sangat penting
dalam sesebuah negara. Pencapaian yang dijana melalui sistem pendidikan akan menentukan
hala tuju negara pada masa depan. Malahan, proses pendidikan merupakan kaedah
yang sangat berkesan bagi membentuk dan mengembangkan minda, jiwa dan rohani ke
arah mengenali diri dan mencapai tahap kehidupan bermasyarakat yang baik dan
sempurna.
Daripada perspektif yang berbeza, bidang pendidikan
adalah jambatan yang membawa pengetahuan, latihan, potensi, minat dan semua
elemen kualiti yang ada pada manusia iaitu modal insan ke suatu dimensi yang
lebih dinamik dan progresif bagi menggerakkan kemajuan negara. Jepun dan Korea
Selatan adalah dua buah negara yang aset materialnya sangat sedikit, berjaya
membuktikan bahawa pembangunan modal insan yang mantap dapat membantu memajukan
diri dan negara mereka setanding dengan negara-negara maju yang lain.
Seterusnya, dua belas tahun yang lalu, Gary S.
Becker, penerima Hadiah Nobel dalam ekonomi pada tahun 1992 menyatakan bahawa
perkara terpenting untuk menarik pelaburan asing bukanlah kerana sesebuah
negara itu mempunyai golongan elit atau rakyat yang terpelajar. Faktor yang
utama ialah golongan pekerja khususnya yang mempunyai tahap literasi yang
tinggi, budaya kerja yang positif dan potensi mendapatkan pengetahuan bagi
membentuk kemahiran-kemahiran baru.
Pengaruh ketiga-tiga elemen ini sangat ketara kerana
pekerja yang berupaya menerapkan budaya ilmu dan mahir dalam bidangnya adalah
mereka yang akan menghasilkan produk berkualiti seperti yang dikehendaki oleh
syarikat-syarikat luar yang membuat pelaburan. Inilah keputusan pertama yang
akan difikirkan dan isu utama yang diberi penekanan oleh pelabur luar negara.
No comments:
Post a Comment